ارتباط با ما 02144787082

 شرایط محصول یا خدمات دانش بنیان چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه  شرایط محصول یا خدمات دانش بنیان چیست؟ شرکت ها چه شرایطی را می بایست احراز نمایند تا محصول و خدمات آنها واجد دریافت گواهی نامه دانش بنیان شود؟   سه شرط اولیه و اساسی برای پذیرش یک محصول یا خدمت به عنوان دانش بنیان، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وجود دارد:   شرط ...

شرایط محصول یا خدمات دانش بنیان
4 دقیقه
5 دیدگاه
امیر عباس نیازی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 شرایط محصول یا خدمات دانش بنیان چیست؟ شرکت ها چه شرایطی را می بایست احراز نمایند تا محصول و خدمات آنها واجد دریافت گواهی نامه دانش بنیان شود؟

 

سه شرط اولیه و اساسی برای پذیرش یک محصول یا خدمت به عنوان دانش بنیان، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وجود دارد:

 

  • شرط اول: محصول یا خدمت باید دارای پیچیدگی سطح فنی باشد.

این شرط به این معنی است که محصول یا خدمت مورد نظر، می بایست از میزانی سطح فنی برخوردار باشد که اولا: به سادگی قابل سرقت علمی و کپی شدن نباشد. دوما: این پیچیدگی سطح فنی، مستقیما در کارکرد محصول تاثیر گذار باشد.

عملا یک محصول می تواند دارای ساختاری بسیار پیچیده باشد اما این پیچیدگی هیچ تاثیر یا ارتباطی به کارکرد اصلی محصول ندارد. در این موارد، داشتن پیچیدگی سطح فنی، عملا بی ارزش است.

به عنوان مثال طراحی یک ریموت کنترل بسیار پیچیده که در عمل همان کاری را انجام می دهد که ریموت کنترل های قدیمی انجام می دهند.

نکته مهم: زیر فرآیند های موجود در محصول که دارای پیچیدگی سطح فنی هستند، به تنهایی می تواند واجد شرایط اخذ گواهی دانش بنیان شوند.

 

  • شرط دوم: محصول یا خدمت مورد نظر، حاصل پروسه تحقیق و توسعه باشد.

این شرط بسیار مهم، در واقع تضمین کننده این موضوع است که محصول مورد نظر صرفا یک کپی از تکنولوژی های موجود داخلی و خارجی نباشد. همچنین بیانگر تلاش شرکت در پیشرفت علم و دانش کشور است. با احراز این شرط شما اثبات می کنید که با طی نمودن مسیر تحقیق و توسعه، به یک محصول یا خدمت خاص دست یافته اید.

البته اشتباه رایج در این زمینه این است که برخی فناوران فکر می کنند محصول یا خدمت مورد نظر حتما نباید نمونه مشابه خارجی داشته باشد. در صورتی که در حقیقت آنچه از اهمیت برخوردار است این مورد است که محصول یا خدمت شما نباید از طریق سرقت علمی، پلاجریزم، یا انتقال فناوری صرف، تولید شده باشد.

 

  • شرط سوم: وجود اسناد کافی در مورد فروش محصول یا خدمت مورد نظر.

در این بخش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا کارآفرینان و فناوران را ترغیب کند تا محصول یا خدمت خود را بدوا، وارد بازار کار نمایند. از این طریق چند مزیت شامل حال فناوران می گردد.

اول اینکه این اتفاق بیانگر کارایی محصول یا خدمت بوده و آن را صرفا از حالت خام یک ایده خارج می نماید دوما محصول یا خدمت مورد نظر در یک بازه زمانی مشخص، در سطح بازار آزمایش شده و ایرادات آن رفع می گردد.

همچنین احراز این شرط به این معنی است که محصول یا خدمت مورد نظر در جهت رشد علم و صنعت کشور به کار گرفته شده است. به همین دلیل این شرط دانش بنیان شدن محصولات یا خدمات، عملا مهم ترین جایگاه را در میان سه شرط اصلی دارد.

نکته مهم: میزان فروش کافی برای محصول مورد نظر، وابسته به قیمت محصول می باشد. طبعا محصولات ارزان قیمت مستلزم داشتن حجم فروش بالاتری به نسبت محصولات گران قیمت تر می باشند.

 

هر شرکت که بتواند هر سه این شروط را احراز نماید، می تواند برای محصول یا خدمات خود، گواهی دانش بنیان را اخذ نموده و از مزایای آن بهره مند گردد. جهت آشنایی با انواع دانش بنیانی محصول یا خدمات می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

نکته مهم: برای اخذ گواهی دانش بنیان برای محصولات یا خدمات، می بایست حتما از طریق شرکت صاحب آن محصول یا خدمت اقدام نمود.

 

شرایط عمومی اخذ گواهی دانش بنیان

در ادامه برخی شروط عمومی لازم که می تواند به دانش بنیان شدن محصول یا خدمات شما کمک نماید را بررسی می کنیم:

 

  • نوآوری: محصولات دانش بنیان باید به نوآوری و ارزش افزوده جدیدی برای بازار یا جامعه منتج شوند. آن‌ها باید به صورت خلاقانه و منحصر به فرد راهکارهایی برای حل مشکلات یا بهبود فرآیندها ارائه دهند.
  • پایداری: محصولات دانش بنیان باید قابلیت بقا و پایداری در بازار را داشته باشند. آن‌ها باید قادر به رقابت با محصولات مشابه و جذب مشتریان باشند و در طول زمان به تغییرات بازار سازگاری داشته باشند.
  • قابلیت عملکرد: محصولات دانش بنیان باید قابلیت اجرا و عملکرد مطلوب را داشته باشند. آن‌ها باید به خوبی کار کنند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.
  • قابلیت انعطاف پذیری: محصولات دانش بنیان باید قابلیت انطباق با تغییرات و نیازهای بازار را داشته باشند. آن‌ها باید قابلیت تغییر و بهبود در طراحی، عملکرد و ویژگی‌های خود را داشته باشند.
  • ارزش اقتصادی: محصولات دانش بنیان باید ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته باشند. آن‌ها باید قادر به ایجاد درآمد و سود برای سازمان یا توسعه‌دهنده خود باشند.
  • مزیت رقابتی: محصولات دانش بنیان باید مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به رقبا داشته باشند. آن‌ها باید توانایی جلب مشتریان و تفوق در مقابل رقبا را داشته باشند.
  • قابلیت انتقال فناوری: محصولات دانش بنیان باید قابلیت انتقال فناوری به دیگران را داشته باشند. آن‌ها باید به طور مستقل قابلیت استفاده و انتقال دانش و فناوری خود را به دیگران را داشته باشند.
  • حل مسئله: محصولات دانش بنیان باید برای حل یک مسئله یا رفع یک نیاز مشخص طراحی شده باشند. آن‌ها باید به شکل مؤثر و کارآمدی به مسئله مورد نظر پاسخ دهند.

این ویژگی‌ها معیارهای کلی هستند و ممکن است بسته به نوع محصول دانش بنیان و صنعت مربوطه، ویژگی‌های دیگری نیز مورد نیاز باشند.

 

شرکت فیدار بسپار ارک، به عنوان یکی از کارگزاران رسمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، می تواند بهترین خدمات مشاوره در ارتباط با ثبت محصولات یا خدمات دانش بنیان را به شما ارائه نماید. جهت آشنایی بیشتر با خدمات ثبت دانش بنیان و دریافت مشاوره رایگان می توانید این مطلب را مطالعه کنید یا مستقیما با ما تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: مزایای شرکت های دانش بنیان