ارتباط با ما 02144787082

راهنمای کامل ایجاد شرکت دانش بنیان: از ایده تا گواهینامه

زمان مطالعه: 5 دقیقه چگونه شرکت خود را دانش بنیان کنیم؟ – راهنمای صفر تا صد ساخت و تولید محصولات دانش بنیان  ثبت یک شرکت دانش بنیان یکی از مهمترین چالش‌ها و فرصت‌ها برای کسانی است که به دنبال ارتقاء تکنولوژی و نوآوری هستند و همچنین نیازمند بهره مندی از امکانات و تسهیلاتی هستند که به شرکت های دانش ...

راهنمای کامل ایجاد شرکت دانش بنیان: از ایده تا گواهینامه
5 دقیقه
1 دیدگاه
امیر عباس نیازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه شرکت خود را دانش بنیان کنیم؟ – راهنمای صفر تا صد ساخت و تولید محصولات دانش بنیان 

ثبت یک شرکت دانش بنیان یکی از مهمترین چالش‌ها و فرصت‌ها برای کسانی است که به دنبال ارتقاء تکنولوژی و نوآوری هستند و همچنین نیازمند بهره مندی از امکانات و تسهیلاتی هستند که به شرکت های دانش بنیان تعلق می گیرد. اما برای اینکه بتوانیم کسب و کار خود را دانش بنیان کنیم، در ابتدا باید بدانیم، تعریف دانش بنیانی از منظر مراجع ذی صلاح قانونی چیست. معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان، زیر نظر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی اصلی شناسایی و تایید محصولات و خدمات دانش بنیان، تعریف زیر را ارائه داده است:

« شرکت دانش بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر نسبت به تراز متوسط فناوری‌های موجود در کشور و با ارزش افزوده بالا و بر­اساس معیارهای مورد نظر این آیین‌نامه، به تأیید کارگروه می‌رسد. »

تعریف بالا تا حدی پیچیده به نظر می رسد و می تواند خواننده را گمراه کند. ما تعریف ساده تری برای شرکت های دانش بنیان ارائه می دهیم: «هر شرکتی که بتواند یک محصول جدید، بر اساس معیارهای لیست کالاها و خدمات دانش بنیان، تولید کند، می تواند گواهینامه دانش بنیان را دریافت نماید.»

 

روش های اخذ گواهینامه دانش بنیان

با در نظر گرفتن تعریف کلی دانش بنیان و تعریف ساده تری که ما ارائه دادیم، اولین قدم، بررسی فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان است که توسط معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان منتشر شده. با کلیک روی این لینک می توانید این فهرست را دانلود کنید.

قدم بعدی مطالعه کامل آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان است که شما را با روند و نیازهای قانونی اخذ گواهینامه دانش بنیان برای شرکت تان آشنا می کند. با کلیک روی این لینک نیز می توانید متن کامل این آیین نامه را مطالعه نمایید.

 

لینک های مفید:

نحوه ارزیابی شرکت های دانش بنیان

خدمات منتورینگ و مشاوره دانش بنیان

 

پس از برداشتن این دو قدم مهم، حالا تنها دو مسیر، برای ثبت شرکت دانش بنیان، در مقابل ما قرار می گیرد:

  • ایجاد یک محصول دانش بنیان جدید.
  • تبدیل یکی از محصولات فعلی شرکت به یک محصول دانش بنیان.

 

مسیر اول: ایجاد یک محصول دانش بنیان جدید

ایجاد یک محصول دانش بنیان از صفر، شامل مراحل زیر می شود:

  • شناسایی یک محصول مورد نیاز جامعه ؛
  • شروع فرآیند تحقیق و توسعه ؛
  • تولید نمونه اولیه ؛
  • انجام آزمایشات و تست های مربوطه ؛
  • تولید انبوه ؛
  • فروش حجم قابل توجهی از محصول جدید (یکی از شروط اصلی دانش بنیان شدن) .

 

مسیر دوم: تبدیل یکی از محصولات فعلی شرکت به یک محصول دانش بنیان

تبدیل یک محصول فعلی شرکت به محصول دانش بنیان شامل مراحل زیر می شود:

  • مطالعه فرآیند ها و زیرفرآیند هایی که شامل دریافت گواهینامه دانش بنیان می شود ؛
  • شروع فرآیند تحقیق و توسعه با هدف اصلاح محصول فعلی بر اساس فرآیند ها و زیرفرآیند های مذکور ؛
  • تولید محصول جدید بر اساس استاندارد های دانش بنیان ؛
  • فروش حجم قابل توجهی از محصول جدید.

 

چه عواملی بر انتخاب میان دو مسیر تأثیرگذارند؟

تصمیم به انتخاب مسیر مناسب بستگی به منابع مالی، زمان، نیازهای بازار و توانایی‌های سازمان دارد. همچنین، استراتژی کسب و کار و اهداف طولانی‌مدت نیز نقش مهمی در این تصمیم دارند. هر دو مسیر ذکر شده دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

سریع ترین راه دانش بنیان شدن چیست؟

سریع ترین مسیر کسب گواهینامه دانش بنیان، مسیر تبدیل محصولات فعلی به دانش بنیان است زیرا سازمان از پایه علمی و فناوری موجود خود استفاده کرده و از اطلاعات قبلی، بهره مند می گردد. در حالی که عملیات ایجاد محصول دانش بنیان از صفر، نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، از جمله هزینه‌های تحقیق و توسعه بیشتر، تولید نمونه‌های اولیه بیشتر و بازاریابی. این امر ممکن است نیاز به منابع مالی بیشتری داشته باشد و همینطور زمان بیشتری را نیز از ما خواهد گرفت.

همچنین امکان ترکیب هر دو مسیر نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ایجاد محصول دانش بنیان جدید و همچنین اصلاح یک یا چند محصول فعلی به سمت دانش بنیان شدن. به طور کلی، مسیر اول با چالش‌ها و هیجانات ایجاد یک محصول از صفر، همراه است، در حالی‌که مسیر دوم از اطلاعات و تجربیات فعلی سازمان بهره می‌برد و تبدیل محصولات موجود به محصولات دانش بنیان را ممکن می‌سازد.

 

خدمات منتورینگ دانش بنیان، آسان ترین مسیر دانش بنیان شدن

خدمات منتورینگ دانش بنیان، یکی از راه‌های موثر برای راهنمایی شرکت‌ها به سوی دستیابی به این اهداف است. در این بخش از مقاله، به بررسی این خدمت ارزشمند شرکت فیدار بسپار ارک خواهیم پرداخت.

 

خدمات منتورینگ دانش بنیان چیست؟

این خدمات با بررسی جامع محصولات و خدمات شما، به شناسایی اقلامی که دارای پتانسیل دانش بنیان شدن هستند، می‌پردازند. همچنین، با توجه به استعداد علمی و فناوری شما، توانایی شما در تولید محصولات دانش بنیان جدید را ارزیابی می‌کنند.

 

نقش منتورها در مسیر دانش بنیان شدن

در مرحله بعد، منتورهای متخصص شرکت فیدار بسپار ارک، که از تخصص در حوزه فناوری‌های نوین مانند نانوفناوری برخوردارند، به عنوان مشاورهای شما در بخش تحقیق و توسعه نقش می‌آفرینند. آن‌ها بهترین مسیر تولید محصولات دانش بنیان را برای شما انتخاب و در تمام مراحل تحقیق و توسعه همراه شما خواهند بود.

 

حضور مستمر متخصصان در مراحل تحقیق و توسعه

متخصصان فناوری ما در تمام مراحل تحقیق و توسعه شما را همراهی خواهند کرد. آن‌ها نه تنها مشاوره‌های علمی لازم را ارائه خواهند داد بلکه در مسیر تولید نیز شما را همراهی خواهند کرد. این حضور فعال، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خدمات منتورینگ دانش بنیان فیدار بسپار ارک، است.

 

نمونه تبدیل یک محصول فعلی به یک محصول دانش بنیان

به عنوان مثال، شرکتی را تصور کنید که تولید کننده خوراک دام و طیور است. این شرکت قصد دارد تا با تولید یک محصول دانش بنیان، گواهینامه دانش بنیان خود را اخذ نماید. برای انجام این مهم، ابتدا می باید کلیه فرآیند ها و زیرفرآیند های تولید محصولات این شرکت بررسی شود. سپس امکان اضافه نمودن یک ماده خاص به برخی از محصولات فعلی بررسی می گردد به طوری که پس از اضافه شدن این ماده، محصول جدید، واجد شرایط دریافت گواهینامه دانش بنیان شود. متخصصان فناوری ما، با شناسایی فرآیند یا زیرفرآیند مورد نظر و پیشنهاد ماده اضافه شونده مناسب به محصول فعلی، این مهم را به سرانجام می رسانند.

 

مراحل ثبت دانش بنیان

پس از تولید محصول مورد نظر، پرونده شما به بخش ثبت دانش بنیان فیدار بسپار ارک ارجاع می‌شود. این بخش به پروسه ثبت نام، تکمیل پرونده، رفع نواقص احتمالی و در نهایت کسب گواهینامه دانش بنیان نظارت خواهد کرد. کارشناسان ما در همه مراحل این پروسه با شما همراه خواهند بود.

 

بهره‌مندی از خدمات منتورینگ دانش بنیان

جهت بهره‌مندی از این خدمت می‌توانید به این لینک مراجعه کنید یا از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توانم محصول دانش بنیان خود را شناسایی کنم؟
  • محصولاتی که از نظر تکنولوژیکی پیشرو هستند و از اختراع و نوآوری بهره‌مند شده‌اند، احتمالاً دانش بنیان محسوب می‌شوند. همچنین، می‌توانید با مشاوره منتورهای ما، اقلامی که دارای پتانسیل دانش بنیان هستند را شناسایی کنید.
۲. چه مراحلی برای ثبت یک شرکت دانش بنیان لازم است؟
  • ابتدا باید محصولات دانش بنیان شما با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان همخوانی داشته باشند. سپس باید با مطالعه آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، نیازمندی‌ها و مراحل ثبت را فرا بگیرید.
۳. چه تفاوت‌هایی بین مسیر ایجاد محصول جدید و تبدیل محصول فعلی به دانش بنیان وجود دارد؟
  • مسیر ایجاد محصول جدید از صفر نیازمند سرمایه‌گذاری و زمان بیشتری است. در حالی که تبدیل محصول فعلی نیازمند بهره‌گیری از اطلاعات و تجربیات موجود است و ممکن است سرعت بیشتری داشته باشد.
۴. چگونه می‌توانم سریع‌ترین راه برای دانش بنیان شدن را پیدا کنم؟
  • تبدیل محصولات فعلی به دانش بنیان معمولاً سریع‌تر است زیرا از پایه علمی و فناوری موجود استفاده می‌کند. همچنین، خدمات منتورینگ دانش بنیان ما، می‌تواند در این مسیر کمک موثری باشد.
۵. چگونه می‌توانم از خدمات منتورینگ دانش بنیان بهره‌مند شوم؟
  • می‌توانید با مراجعه به لینک ارائه شده یا شماره تماس موجود، اطلاعات بیشتری درباره خدمات منتورینگ دانش بنیان کسب کنید و از مشاوره فناوری جهت راهنمایی در مسیر دانش بنیان شدن بهره مند گردید.

 

لینک خروجی مفید: خدمات شتابدهی دانش بنیان با شتابدهنده نانوپل

1 نظر ارسال شده

دیدگاهتان را بنویسید