ارتباط با ما 02144787082

سطح آمادگی فناوری و ساخت محصول دانش بنیان

زمان مطالعه: 3 دقیقه سطح آمادگی فناوری و ساخت محصول دانش بنیان – بهبود عملکرد شرکت‌ها در تولید و توسعه محصولات دانش بنیان سطح آمادگی فناوری (TRL) ، یکی از کلیدی ترین پارامترها در پروسه ایجاد و ثبت یک محصول دانش بنیان است. این پارامتر با اندازه گیری میزان پیشرفت فناوری محصول بر اساس استانداردهای معین بین‌المللی، دید مناسبی ...

سطح آمادگی فناوری یا TRL
3 دقیقه
0 دیدگاه
امیر عباس نیازی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سطح آمادگی فناوری و ساخت محصول دانش بنیان – بهبود عملکرد شرکت‌ها در تولید و توسعه محصولات دانش بنیان

سطح آمادگی فناوری (TRL) ، یکی از کلیدی ترین پارامترها در پروسه ایجاد و ثبت یک محصول دانش بنیان است. این پارامتر با اندازه گیری میزان پیشرفت فناوری محصول بر اساس استانداردهای معین بین‌المللی، دید مناسبی به فناوران و سرمایه گذاران می دهد. بررسی TRL یا (technology readiness level) کمک می‌کند تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف محصول خود، نقشه راه صحیحی را برای رسیدن به هدف ترسیم کنیم. در این مقاله، ما ابتدا به معرفی اجمالی سطح آمادگی فناوری یا TRL خواهیم پرداخت و سپس، نحوه استفاده از این پارامتر پراهمیت در تولید یک محصول دانش بنیان را بررسی خواهیم کرد.

سطح آمادگی فناوری یا TRL چیست؟

سطح آمادگی فناوری که به طور کلی توسط مفهوم “TRL” به شکل خلاصه نشان داده می‌شود، مخفف عبارت Technology Readiness Level  بوده و مقیاسی است که توسط سازمان فضایی آمریکا (NASA) برای ارزیابی فناوری‌ها تعریف شده است. این مقیاس، فرایند توسعه و به کارگیری فناوری را به نه مرحله تقسیم می‌کند، که با گذر از هر مرحله به مرحله بعدی، پیشرفت و تحقق بیشتر فناوری را نشان می‌دهد. (برگرفته از مقاله ای به همین عنوان از وبسایت شتابدهنده نانوپل)

مراحل سطح آمادگی فناوری

اول: اصولیات نظری (TRL1)

دوم: تحقیقات آزمایشگاهی (TRL 2-3)

سوم: ارزیابی آزمایشگاهی (TRL 4-5)

چهارم: ارزیابی میدانی (TRL 6-7)

پنجم: عملیاتی (TRL 8-9)

(جهت آشنایی کامل با تعاریف کامل مراحل 9گانه سطح آمادگی فناوری، این مقاله را در وبسایت شتابدهنده نانوپل، مطالعه نمایید.)

شناسایی سطح آمادگی فناوری محصولات دانش بنیان

برای شناسایی سطح آمادگی فناوری در پروسه تولید یک محصول دانش بنیان، در ابتدا می‌باید از شناسایی ایده اصلی محصول، شروع کرد. اینکه چه ایده ای در ابتدا باعث شده تا تولید این محصول، آغاز گردد. پس از شناسایی ایده اولیه، می‌توانیم تا حد خوبی، حدث بزنیم که تا به حال، چه مراحلی از سطح آمادگی فناوری را پشت سر گذاشته ایم.

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، اصولیات نظری، مرحله اول TRL است و ایده ساخت محصول نیز بخشی از همین مرحله بوده و نشان دهنده نقطه شروع ایجاد محصول دانش بنیان نیز خواهد بود. بدین ترتیب، اگر مثلا محصول ما دارای یک نمونه اولیه است، ما خواهیم توانست به درستی، محصول خود را در بازه مراحل 6 تا 8 از سطح آمادگی فناوری، شناسایی کنیم.

استفاده از مراحل TRL در مستند سازی دانش بنیان

اهمیت استفاده از مفهوم TRL در پروسه تولید دانش بنیان، در بخش مستند سازی پیشرفت و تحقیق و توسعه محصول، نمایان می‌گردد. به یاد داشته باشید که بر اساس آیین نامه ارزیابی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، کلیه اسناد مربوط به بخش تحقیق و توسعه محصول، می‌باید در دسترس ارزیابان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد.

یکی از اساسی ترین مراحل در ثبت یک محصول دانش بنیان، اثبات اصالت آن و به بیان دیگر، کپی نبودن آن، است. به همین جهت مستند سازی دقیق مراحل تحقیق و توسعه محصول، بر اساس فرآیند 9 گانه سطح آمادگی فناوری، می‌تواند اسناد و مدارک با ارزشی را در اختیار شما قرار دهد. این اسناد سپس از اثبات اصالت فناوری محصول شما، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اثبات سطح بالای فناوری محصول با مفهوم TRL

یکی دیگر از شروط پذیرفته شدن یک محصول به عنوان یک محصول دانش بنیان، دارا بودن سطح بالایی از فناوری است. هدف از این استاندارد خاص، شناسایی محصولات های-تک و دارای میانگین سطح علمی بالا است. سطح آمادگی فناوری می‌تواند در این بخش نیز به شما کمک کند.

چنانچه در پروسه تولید محصول خود، قدم به قدم بر اساس مفهوم TRL حرکت کنید، خواهید توانست محصولی را تولید کنید که از میانگین فناوری موجود در کشور، بالاتر باشد. جهت آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

کلام آخر: آسان سازی پروسه تولید دانش بنیان با TRL

روش‌های بسیاری در تولید یک محصول دانش بنیان وجود دارد. اما تولید یک محصول بر اساس مفاهیم سطوح آمادگی فناوری، می‌تواند این مسیر را برای شما ساده تر نماید. علاوه بر مفاهیمی که در این مقاله ذکر شد، با استفاده از TRL می‌توانید، از تسهیلات دیگری نیز بهره‌مند شوید. مانند: تسهیل در یافتن سرمایه گذار، تسهیل در پروسه ثبت اختراع و همچنین دریافت وام های بانکی بر اساس مفهوم تی آر ال. تمام این موارد می‌تواند کمک بسیاری به توسعه محصولات دانش بنیان، نماید.

 

مقالات مرتبط:

راهنمای کامل شناسایی و ثبت محصولات دانش بنیان

راهنمای جامع برای دریافت تسهیلات دانش بنیان

لینک مفید: ثبت درخواست مشاوره دانش بنیان

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید