ارتباط با ما 02144787082

راهنمای شناسایی محصولات دانش بنیان

زمان مطالعه: 3 دقیقه شناسایی محصولات دانش بنیان، یکی از مهم ترین تخصص‌های حال حاضر در مقوله ثبت شرکت‌های دانش بنیان است. بسیاری از کارآفرینان، بدون اطلاع از استعداد‌های موجود در محصول خود، اقدام به ثبت محصول دانش بنیان می‌نمایند. این اقدام، که معمولا با شکست همراه است، باعث می‌شود تا فناوران، از ادامه دادن مسیر دلسرد شوند. در ...

راهنمای شناسایی محصولات دانش بنیان
3 دقیقه
0 دیدگاه
امیر عباس نیازی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شناسایی محصولات دانش بنیان، یکی از مهم ترین تخصص‌های حال حاضر در مقوله ثبت شرکت‌های دانش بنیان است. بسیاری از کارآفرینان، بدون اطلاع از استعداد‌های موجود در محصول خود، اقدام به ثبت محصول دانش بنیان می‌نمایند. این اقدام، که معمولا با شکست همراه است، باعث می‌شود تا فناوران، از ادامه دادن مسیر دلسرد شوند. در این مقاله ما به شما نکاتی را آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی محصولات دانش بنیان را شناسایی کنید.

انواع محصولات دانش بنیان

محصولات دانش بنیان از نظر ماهیت، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. داروهای پیشرفته
  2. فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌­ای
  3. سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، لیزر و فوتونیک
  4. مواد پیشرفته شیمیایی و پلیمری
  5. مواد پیشرفته (فلزی، سرامیکی، کامپوزیت، نانو) و استحصال و استخراج فلزات
  6. تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات و ماشین آلات ساخت و تولید
  7. ملزومات پزشکی
  8. کشاورزی، دامپروری، غذایی و صنایع وابسته
  9. خدمات تجاری سازی
  10. علوم انسانی و صنایع خلاق

با کلیک رو هر یک از عناوین بالا می‌توانید معیارهای تفصیلی مربوط به هر بخش را در وبسایت معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، مطالعه کنید.

شناسایی محصول دانش بنیان

برای شناسایی یک محصول دانش بنیان باید چند مرحله مهم را گذارند. این مراحل نیاز به دقت زیادی دارند و باید در طول این مسیر، از کمک مشاوران خبره دانش بنیان نیز، استفاده نمود. (مطالعه این مقاله قبل از گذراندن مراحل پیش رو، ضروری است.)

مرحله اول: شناسایی فناوری پیشرفته دانش بنیان

طبق تعریف معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، محصولات دانش بنیان باید در حوزه فناوری‌های برتر باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت یا دانش فنی فرآیند تولید محصول از متوسط سطح فناوری­های موجود در کشور بالاتر بوده و دستیابی به آن مستلزم انجام تحقیق و توسعه توسط یک تیم فنی خبره باشد. بنابر‌این تعریف از نوع فناوری، یک فناور باید ضمن شناسایی متوسط سطح فناوری کشور، محصول خود را به طوری ارتقا دهد که فناوری موجود در آن، حداقل دارای یک جزء دارای فناوری بالا باشد.

به عنوان مثال، یک نرم‌افزار حسابداری، به تنهایی نمی‌تواند بالاتر از متوسط فناوری موجود در میان کلیه نرم‌افزارهای حسابداری در کشور قرار بگیرد. اما اگر یک زیرفرآیند در آن، مثلا با استفاده از هوش مصنوعی (که در حال حاضر یک فناوری رده بالا یا اصطلاحا “های-تک” محسوب می‌گردد) تقویت گردد، می‌تواند در زمره محصولات دانش بنیان قرار گیرد.

مرحله دوم: تولید محصول دانش بنیان

بنابر تعریف ارائه شده توسط معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کالاهای دانش بنیان،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در مقیاس آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند. این گزاره بدین معنی است که محصولات باید حداقل در مقیاس آزمایشگاهی دارای ماهیت فیزیکی باشند و یک طرح بدون نمونه محصول، نمی‌تواند به عنوان یک محصول دانش بنیان، مورد تایید قرار گیرد.

نکته مهم در این مرحله این است که محصول شما الزاما نباید دارای تولید انبوه باشد. حتی اگر یک نمونه اولیه موفق تولید کرده‌اید، می‌توانید آن را به عنوان یک محصول دانش بنیان ثبت نمایید.

مرحله سوم: تسلط بر دانش فنی در محصول دانش بنیان

مجددا طبق متن آیین نامه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان،  شرکت متقاضی، باید حداقل در یکی از موارد زیر ناظر به دانش طراحی، تسلط داشته باشد:

  1. طراحی زیرسیستم اصلی کالا و خدمت دانش بنیان
  2. طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت دانش بنیان
  3. طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت دانش بنیان، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات تولید)

به بیان ساده تر، اگر شما مثلا تولید کننده یک مستربچ یا کامپاند پلیمری هستید که دارای فناوری رده بالا نیز هست، باید توانایی اثبات فناوری خود را، از طریق ارائه اسناد تحقیق و توسعه محصول، داشته باشید. یعنی اینکه بگویید: من با همکاری اعضای تیمم، توانسته‌ایم از طریق تحقیق و توسعه و طی نمودن مسیر از نقطه A به نقطه Z، به این فناوری دست پیدا کنیم.

مشکلات ثبت محصولات دانش بنیان

پس از شناسایی محصولات دانش بنیان، با توجه به مراحل مطرح شده در بالا، اگر بتوانید آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، شما صاحب یک محصول با پتانسیل ثبت به عنوان محصول دانش بنیان، هستید. آخرین قدم از این مسیر، ثبت محصول مورد نظر در وبسایت معاونت است. مرحله‌ای که بسیاری از کارآفرینان را با چالش مواجه کرده است. برخی از چالش‌هایی که فناوران در پروسه ثبت دانش بنیان با آن‌ها روبرو می‌شوند عبارتند از:

  1. ثبت نام محصول در دسته و زیر دسته اشتباه
  2. عدم بارگذاری مدارک مورد نیاز
  3. عدم دقت در نگارش درخواست اولیه
  4. عدم افشاء اطلاعات فنی محصول مورد نظر
  5. عدم اطلاع از موارد مورد نیاز ارزیاب مربوطه
  6. عدم ارائه صحیح اسناد شرکتی نظیر لیست بیمه، فاکتورهای خرید و فروش و سمت مدیران مختلف شرکت
  7. عدم ارائه اطلاعات دقیق ثبتی شرکت
  8. مشکلات هویتی و ثبتی اشخاص و شرکت‌های درخواست کننده
  9. ثبت چند باره یک محصول
  10. عدم اطلاع از نحوه پر کردن فرم ارزیابی مجدد

موارد دیگری نیز علاوه بر موارد بالا وجود دارند. راه حل، استفاده از خدمات یک مشاور خبره در زمینه ثبت محصولات دانش بنیان است. مشاوران ما در شرکت فیدار بسپار ارک، آماده ارائه خدمات مورد نیاز شما جهت ثبت شرکت دانش بنیان هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خدمات مشاوره و ثبت دانش بنیان فیدار بسپار ارک می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید یا از طریق این فرم، با ما ارتباط برقرار کنید. همچنین در بخش تماس با ما، اطلاعات تماس و آدرس شرکت قابل مشاهده و بهره برداری است.

دیدگاهتان را بنویسید